NASTOLETNI MÓZG W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH: JAK LAJKI KSZTAŁTUJĄ DECYZJE I EMOCJE MŁODYCH LUDZI

2025-04-21 14:23:53 Autor: Witold Bzdęga

Nastoletni mózg to struktura niezwykle wrażliwa na bodźce cyfrowe. Media społecznościowe wnikają w codzienne życie młodych ludzi. Lajki pełnią tu kluczową rolę. Każdy pozytywny sygnał wysyłany w sieci wywołuje silne emocje. Badania naukowe pokazują, że mózg nastolatka reaguje na nie tak, jak na bliskie relacje czy nagrody. Funkcjonalny rezonans magnetyczny jednoznacznie obrazuje, jak aktywny staje się układ nagrody przy odbiorze lajków.

Grafika wygenerowana przez AI zawierająca popiersie młodego człowieka trzymającego telefon, z liniami wskazującymi na intensywną pracę mózgu, otoczonego licznymi serduszkami typu "like"

Źródło: Copilot

W eksperymencie przeprowadzonym przez naukowców z UCLA mierzono aktywność mózgu nastolatków podczas przeglądania zdjęć w stylu Instagrama. Uczestnicy widzieli zdjęcia z umieszczoną przy nich liczbą lajków. Wyniki pokazały, że im więcej polubień, tym silniejsza reakcja mózgu. Zaskakujące było to, że reakcje przy własnych zdjęciach były równie silne jak przy bardzo pozytywnych wydarzeniach w życiu. Takie odkrycia wskazują, że lajki wpływają na decyzje i emocje młodych ludzi, kształtując ich postrzeganie własnej wartości.

Lajki stają się znakiem akceptacji. Młodzi użytkownicy zaczynają postrzegać swoją tożsamość przez pryzmat popularności w sieci. Każdy brak lajków może odbić się negatywnie na samoocenie. W efekcie nastolatkowie coraz częściej szukają w mediach potwierdzenia swojej wartości. Tego rodzaju mechanizmy mogą prowadzić do uzależnienia od mediów społecznościowych i wzmacniać presję społeczną.

Ważne jest, aby rodzice, nauczyciele i opiekunowie rozmawiali z młodzieżą o skutkach takiego podejścia. Warto wyjaśniać, że liczba lajków nie definiuje osoby. Dobrą praktyką jest ustalanie zasad korzystania z mediów. Przykładowo, można wprowadzić ograniczenia czasowe czy wspólnie ustalać zasady publikacji. Takie działania pomagają wypracować zdrowe nawyki i chronić emocjonalny dobrostan młodych ludzi.

Kolejnym aspektem jest edukacja cyfrowa. Młodzież musi uczyć się krytycznego oceniania treści publikowanych w sieci. Znalezienie równowagi między światem online a realnym staje się kluczem do ochrony zdrowia psychicznego. Wsparcie dorosłych umożliwia lepsze radzenie sobie z presją i stresem wywołanym przez negatywny feedback. Przykładami mogą być wspólne warsztaty lub szkolenia dotyczące cyfrowej higieny, które uczą odpowiedzialnego korzystania z technologii.

Media społecznościowe kształtują nie tylko emocje, ale i decyzje. Młodzi ludzie angażują się w działania, które ich zdaniem będą miały szansę zdobyć więcej lajków. Taka logika często prowadzi do nieprzemyślanych wyborów. Dlatego tak istotna jest rozmowa o wartościach i autentyczności. Warto podkreślić, że wiarygodność i umiejętność krytycznego spojrzenia na informacje mają większe znaczenie niż chwilowa popularność.

Źródła: 

  1. Link do artykułu opublikowanego na portalu NASK 
  2. Link do strony na portalu Highlab.pl
  3. Link do artykułu opublikowanego na Issuu.com

AI ACT- Niniejszy tekst i/lub grafika zostały wygenerowane lub poprawione przy użyciu narzędzi SI.