W związku z ustawą z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych i późniejszymi zmianami w okresie przejściowym do końca 2025 r., podmiot publiczny będzie kierował korespondencję do podmiotu niebędącego podmiotem publicznym na adres do doręczeń elektronicznych – jeżeli odbiorca taki adres posiada. Jeżeli odbiorca nie posiada e-adresu, korespondencja będzie mogła być kierowana w dotychczasowy sposób.
W związku z powyższym od 1.01.2025 r. należy uruchomić skrzynkę do e-doręczeń oraz opracować najlepszy model wysyłki, opisać procedury, wdrożyć i przeszkolić pracowników.
Jak założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń?
Jak korzystać z e-Doręczeń?
Z e-Doręczeń będzie można korzystać przez:
Kto płaci za wysyłkę dokumentów przez e-Doręczenia?
Bezpłatna jest korespondencja:
Podmioty publiczne będą płacić za wysyłkę dokumentów do obywateli, firm i innych instytucji niepublicznych.
Obywatele i firmy będą ponosić koszty korespondencji, jeżeli nie będzie w niej uczestniczyć podmiot publiczny, czyli np. między firmami czy między firmą a osobą fizyczną.
Wysyłka wiadomości z wykorzystaniem usług PURDE I PUH jest płatna, cennik opublikowała Poczta Polska.
Usługa |
Cena |
Cena |
List polecony z potwierdzeniem odbioru |
Oszczędność |
Oszczędność |
PURDE |
5,30 zł |
6,52 zł |
11,80 zł |
5,28 zł |
528 000,00 zł |
PUH |
8,35 zł |
10,27 zł |
11,80 zł |
1,53 zł |
152 950,00 zł |
Najczęściej zadawane pytania: