Cyberbezpieczny senior – klucz do ochrony i spokoju osób starszych w cyfrowym świecie
W dzisiejszych czasach, gdy cyfryzacja staje się normą, seniorzy coraz chętniej korzystają z Internetu i telefonów komórkowych. Niestety, są jedną z najbardziej narażonych grup na cyberprzestępstwa, zwłaszcza na oszustwa telefoniczne i internetowe.

Źródło:NASK
Z danych Krajowego Systemu Informacyjnego Policji wynika, że w 2022 roku straty finansowe związane z przestępstwami telefonicznymi, takimi jak „na wnuczka” czy „na urzędnika”, przekroczyły 141 milionów złotych, a ofiarami padło aż 3,5 tysiąca osób powyżej 65 roku życia. To pokazuje, jak ważne jest, aby edukować seniorów w zakresie cyberbezpieczeństwa. Seniorzy często nie mają wystarczającej wiedzy o zagrożeniach w sieci i metodach działania oszustów. Dodatkowo, często bagatelizują te zagrożenia i używają prostych haseł, takich jak „justana12” czy „pimpek”. Cyberprzestępcy wykorzystują ich zaufanie oraz brak doświadczenia z nowoczesnymi technologiami, stosując socjotechniki, takie jak phishing (wyłudzanie danych przez fałszywe wiadomości), spoofing (podszywanie się pod zaufane osoby lub instytucje) oraz metody telefoniczne „na wnuczka” czy „na urzędnika”.
Kampanie edukacyjne pomagają nie tylko zwiększyć świadomość tych zagrożeń, ale także dostarczają praktycznych umiejętności, które pozwalają skutecznie się przed nimi bronić. Seniorzy uczą się rozpoznawać podejrzane wiadomości i telefony, stosować silne hasła, korzystać z aktualnego oprogramowania antywirusowego oraz zachować ostrożność przy udostępnianiu swoich danych.
Samorząd odgrywa kluczową rolę w budowaniu bezpiecznego społeczeństwa informacyjnego. Organizacja takich kampanii edukacyjnych wpisuje się w zadania JST i przynosi wiele korzyści:
- Zmniejsza liczbę oszustw i strat finansowych wśród mieszkańców – edukacja podnosi odporność seniorów na ataki, co przekłada się na mniejsze ryzyko kradzieży pieniędzy i danych.
- Buduje zaufanie i bezpieczeństwo w lokalnej społeczności – seniorzy czują się bezpieczniej i bardziej komfortowo w korzystaniu z usług cyfrowych.
- Podnosi kompetencje cyfrowe osób starszych – co sprzyja ich aktywizacji społecznej i ułatwia kontakt z urzędami, służbą zdrowia czy rodziną.
- Wzmacnia wizerunek samorządu jako instytucji dbającej o swoich mieszkańców – co może przełożyć się na większe zaangażowanie społeczne i pozytywne relacje.
Aby skutecznie osiągać powyższe cele, jednostki samorządu terytorialnego mogą:
- Organizować webinary, warsztaty i spotkania stacjonarne – to sprawdzona forma przekazywania wiedzy, która umożliwia seniorom zadawanie pytań i rozwiewanie wątpliwości w bezpiecznej atmosferze.
- Dystrybuować materiały edukacyjne – ulotki, poradniki, plakaty dostępne do pobrania i wydruku, które można umieścić w urzędach, klubach seniora, bibliotekach czy przychodniach.
- Współpracować z lokalnymi organizacjami i instytucjami – Uniwersytetami Trzeciego Wieku, ośrodkami pomocy społecznej, bibliotekami, które mają bezpośredni kontakt z seniorami lub skorzystać z gotowych materiałów NASK w ramach kampanii „#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior!”.
- Wykorzystać media społecznościowe i lokalne media – do promowania kampanii i dotarcia do rodzin seniorów, które mogą wspierać swoich bliskich w nauce bezpiecznego korzystania z Internetu.
- Promować międzypokoleniową wymianę wiedzy – zachęcać młodszych mieszkańców do wspierania seniorów w cyfrowym świecie, co dodatkowo wzmacnia więzi rodzinne i społeczne.
Źródła:
- Link do strony rządowej o programie "Halo tu cyberbezpieczny senior
- Link do Serwisu Bezpiecznymiesiac.pl
- Link do poradnika na stronie NASK
- Link do strony Komendy Miejskiej Policji w Tychach
- Link do portalu Cyberdefence24.pl
- Link do serwisu NASK
AI ACT- Niniejszy tekst i/lub grafika zostały wygenerowane lub poprawione przy użyciu narzędzi SI.